Onafhankelijk klachtenloket voor ondernemers
Het kabinet heeft in 2021 besloten om de rechtsbescherming van ondernemers bij aanbesteden te verbeteren. Een belangrijk onderdeel hiervan betreft de klachtafhandeling bij aanbestedingen.
Concreet betekent dit dat, wanneer het wetsvoorstel wordt aangenomen, de aanbestedende diensten wettelijk verplicht zijn om een onafhankelijk klachtenloket in te richten, waar ondernemers met een mogelijke klacht terecht kunnen.
Het doel hiervan is om klachten meer onderling af te handelen, waardoor de gang naar de rechter kan worden voorkomen.
Karel heeft naar aanleiding van bovenstaande ontwikkelingen in 2022 voor haar deelnemers een gezamenlijk, onafhankelijk klachtenloket opgericht. Er zijn 19 deelnemers bij het klachtenloket aangesloten. Dit zijn: ABG gemeenten, gemeente Altena, Borsele, Dongen, Drimmelen, Geertruidenberg, Goeree- Overflakkee, Gemeenschappelijke Regeling de Bevelanden, Halderberge, het Service Centrum, Hoeksche Waard, Kapelle, Noord- Beveland, Reimerswaal, Rucphen, Steenbergen, Tholen, Woensdrecht en Zundert.
In de aanbestedingsdocumenten van betreffende aanbestedende diensten wordt beschreven wat het klachtenmeldpunt inhoudt, wanneer deze ingeschakeld kan worden, hoe dit ingeschakeld kan worden en wat de regels zijn van de klachtenprocedure.
Het klachtenmeldpunt is bereikbaar via klachtenmeldpunt@wijzijnkarel.nl.